woensdag 26 december 2012

Mens en samenleving

Neoliberalisme Paul Verhaeghe

Dit artikel zette me toch wel tot denken aan. Ons leven in de maatschappij is zo gericht op aspecten die wij zelf niet belangrijk vinden, maar die de maatschappij belangrijk vindt. Namelijk het economische vlak, want daarrond draait het nu eenmaal tegenwoordig. Maar toch was ik het niet eens met het feit dat de bedoeling van de maatschappij was kritische hoogopgeleide burgers af te leveren die via hun persoonlijke ontwikkeling ook konden bijdragen tot een betere maatschappij. Een dergelijk idee klinkt vandaag ongelooflijk wollig en het woord burgers roept bij mensen onder de dertig alleen nog McDonalds op. Ik vind deze opmerking totaal ongepast,mensen moeten hun ogen meer open doen en niet enkel zien wat zij denken over iets. De jongeren mogen niet over dezelfde lijn worden getrokken! Daarnaast ben ik het zeker niet eens, dat de opleidingen die niet aansluiten bij het bedrijfsleven moeten worden verhoogt. Dat vind ik erg egoïstisch en dit moet ook uit ons hoofd het woordje egoïsme enkel omdat het een meerwaarde zou zijn voor de maatschappij en het economische vlak. Als jongeren al niet meer kunnen kiezen voor de opleiding die ze zelf willen, die ze met hart en ziel zullen uitoefenen, vind ik heel jammer. Bovendien is het ook heel slecht voor de samenleving er zullen zich nog meer problemen voortdoen van mensen die gefrustreerd hun job uitoefenen omdat ze niet anders konden dan dit te doen, omdat ze de mogelijkheid niet hadden om te kiezen voor de studierichting die zij wilden doordat het financieel niet haalbaar is. Want zelfs nu al doen er zich problemen voort op de werkvloer, collega's worden gepest, er is geen emotionele band meer. De ene probeert echter de andere in het zak te zetten om hieruit voordeel te halen, enzovoort...

Daarnaast worden de belangrijke waarden en normen op de achtergrond geschoven. Er wordt hieraan geen aandacht meer geschonken, het enige waar we aan denken, is winst halen en het liefst zoveel mogelijk. Door lekker egoïstisch de handelen en gebruik te maken van de ander om het zo te verwezenlijken. Ronduit schandalig!

Er is grondig iets mis met de samenleving waarin we leven want die steunt enkel nog op de woorden zoals 'IK' en ' ECONOMIE' . Er moet iets veranderen en heel snel...







1 opmerking:

  1. Hoi July

    Ik ga akkoord met je mening! Maar moeten we ons geen vragen stellen bij de jongeren van vandaag? Ik ga absoluut akkoord dat alle jongeren niet over dezelfde lijn mogen getrokken worden, maar volgens mij is de mentaliteit van de jongeren heel veel veranderd. Ik denk echt dat de jongeren van nu minder algemene kennis hebben dan de jongeren van vroeger. Ik denk dat dit de reden is dat meneer Verhaeghe die uitspraak deed over die burgers en McDonalds. Natuurlijk zijn er jongeren die heel veel weten en verder studeren, er zijn ook meer mogelijkheden dan vroeger. Ik denk dat meneer Verhaeghe iets te algemeen was in zijn uitspraak maar ik denk ook dat er waarheid inzit. Ben je akkoord met ik of niet? Met je andere standpunten ga ik volledig akkoord July

    Groetjes Jeremy

    BeantwoordenVerwijderen