maandag 7 januari 2013

Mens en natuur extra materiaal



Om even te ontspannen vond ik een leuk liedje om naar te luisteren die perfect past bij het thema: 'mens en natuur'. Geniet ervan zou ik zeggen!


Mens en natuur

Uiteenzetting prof Tim Jackson



Tim Jackson pleit naar een welvaart zonder groei, hij ondersteunt zijn pleidooi met volgende argumenten.

  • Als de economie zo blijft doorgaan en groeit dat er in het jaar 2050, 9 miljard mensen een inkomen hebben gelijk aan het huidige gemiddelde inkomen van de Europese Unie, moet de energie- efficiëntie maar liefst honderddertig maal groter worden. Deze verhoging van de energie- efficiëntie is nooit gezien en uiterst onwaarschijnlijk.
  • We zitten namelijk in een systeem dat economische structuur doet aansluiten aan sociale logica, de economische instellingen en wie we zijn als mensen is aan elkaar vastgeklonken om de groeimachine aan te drijven. Deze machine is niet enkel een economische waarde maar ze haalt onophoudelijke grondstoffen. Het systeem wordt aangedreven door onze eigen onverzadigbare honger. Daarom hebben we de laatste 20-30 jaar het credit en debet verhoogt om dit systeem te onderhouden dat het niet vastloopt. Dit systeem van zelfzuchtigheid kan niet blijven draaien en onderhouden worden want dit zou erge gevolgen hebben op lange termijn.
  • Mensen worden meer en meer egoïstischer en dat kan ook erge gevolgen hebben, zouden we niet beter eerst onze verantwoordelijkheid opnemen en mensen uit armoede halen? We moeten daarom niet het kapitalisme of de menselijke natuur veranderen, maar we moeten ons meer richten op een economie met WEL een doel.

Ik vond de uiteenzetting van Tim Jackson erg leerrijk want het zette mij aan tot nadenken, over hoe we bezig zijn momenteel. Want niemand staat hier eigenlijk bij stil dat de fout bij de mens ligt.


zondag 6 januari 2013

Mens en natuur

Ecologische voetafdruk

Je kan zelf je ecologische voetafdruk berekenen door hier op te klikken.

Zoals je kan zien is mijn ecologische voetafdruk 5,8 hectare. Ik vind het natuurlijk heel veel maar toch ben ik blij dat ik onder de gemiddelde ecologische voetafdruk zit van een Belg. De gemiddelde voetafdruk van een Belg bedraagt 8 hectare wat ik toch wel heel veel vind. Als je weet dat je maar recht hebt op 1, 8 hectare oppervlakte. Indien we niet meer willen verbruiken dan wat de aarde jaarlijks produceert. En indien alle mensen dezelfde toegang zouden hebben tot de natuurlijke hulpbronnen.

Daarnaast is België niet alleen één van de slechtste landen want we worden voorafgegaan door de Verenigde Arabische Emiraten, Qatar en Denemarken maar toch zijn we er sterk op achteruit gegaan.Zo stonden we  twee jaar geleden nog op de zeventiende plaats. Wel werd er dit jaar voor de eerste keer rekening gehouden met import- en exportgegevens, wat voor België, met een grote invoer van energie- intensieve producten, negatief uitpakt. Daarnaast werd er ook rekening gehouden met de import van elektriciteit waardoor België terug slecht scoort.

Er zijn verscheidene manieren om de ecologische voetafdruk aanzienlijk te verminderen maar daar moet je toch enige inspanning voor leveren. Zelfs door iedere week minder vlees te eten, verkleint je voetafdruk enorm. Alexia Leysen weet hier alles over want zij heeft tijdens de vastenperiode met andere deelnemers geen vlees meer gegeten. Dit leverde een besparing op van ruim 160 hectare, wat gigantisch veel is door gewoon geen vlees te eten. Daarnaast moeten we erop letten om minder zuivel en dierlijke eiwitten te eten omdat dit een een heel inefficiënte manier is om calorieën binnen te krijgen.

Je kunt zoveel doen om je voetafdruk te verkleinen. Wat die maatregelen zijn kun je hier bekijken door op het woordje voetafdruk te klikken.


Links in verband met de ecologische voetafdruk:

Mens en medemens

Casus 3 discussie over de financiering van de gezondheidszorg is eigen verantwoordelijkheid

Ik ben hier helemaal niet mee akkoord. We moeten al zoveel belastingen betalen ook deels voor de financiering van de gezondheidszorg en plots willen ze bezuinigen op vlak waar ze niet mogen bezuinigen. Iedere mens moet een financiering krijgen voor de gezondheidszorg die diegene nodig heeft, ook al ligt de oorzaak bij de persoon zelf. Niet iedereen is perfect en leeft volgens de voorschriften, in de casus wordt er vooral gepraat over mensen die roken omdat ze grotere kans hebben op longkanker. Maar mensen met diabetici en andere klachten omdat ze overgewicht hebben, krijgen die mensen dan ook geen financiering meer? Want de oorzaak ligt ook bij henzelf omdat ze teveel hebben gegeten en ongezond hebben geleefd. Ik vind dit allemaal hetzelfde of de oorzaak nu ligt bij de persoon zelf of niet vind ik niet belangrijk, de mens moet gesteund worden in iedere mogelijke manier als diegene ziek is. Want ziek zijn is op zich al erg genoeg, en zelf financieren van de gezondheidszorg maakt het eigenlijk nog erger, die mensen worden als het ware gestraft. Ik vind dat iedereen recht heeft op gelijke rechten en dat er geen uitzonderingen mogen worden gemaakt.

Mens en medemens

Waarde

Ik vind het heel erg moeilijk om één waarde te zoeken die belangrijk is voor mij, want ik vind zoveel waarden belangrijk maar als ik dan toch moet kiezen, kies ik voor de waarde respect.


Ik vind respect een heel belangrijke waarde die iedereen moet respecteren. In de wereld is iedere mens anders, iedere mens is uniek en dat maakt de mens mooi. Sommige mensen hebben een andere geloofsovertuiging, sommigen een ander huidskleur, sommigen een speciaal uiterlijk,...   
En juist over die zaken worden mensen uitgelachen of zelfs gepest, en dat kan ik niet aanvaarden want iedere mens moet gelijk gesteld worden, mensen moeten dus respect hebben voor elkaar. Ook al heeft diegene een raar of moeilijk karakter, in iedere mens zit iets moois, iets positiefs. Niet iedereen kan zijn zoals je zelf wil en daarom moet men de verschillen leren aanvaarden. Ik ben van het principe om de situatie altijd om te draaien en eerst eens bij mezelf te kijken, van stel dat het met mij gebeurde, zou ik dat leuk vinden? Ik vind dat mensen meer belang moeten hechten aan deze waarde want de wereld wordt meer en meer respectloos, hoe mensen soms omgaan met elkaar is verschrikkelijk. Daarom vind ik het belangrijk deze waarde ook door te geven aan mijn leerlingen. Door te beginnen met respect voor elkaar in de klas en zo verder te bouwen. Het is iets kleins en lijkt evident maar is in sommige klassen niet vanzelfsprekend en dat is heel erg jammer. Want een kind voelt zich pas goed in de klas als hij gerespecteerd word. Dit zorgt zeker voor een goed sfeer- en klasklimaat. Maar ik vind ook dat je het woord ruimer moet zien, denk maar aan respect voor de natuur. Mensen denken niet meer aan de natuur, gooien afval op de grond, zetten op de mooiste groene plekjes gebouwen enz,...

Ik vind dat we meer en meer de waarde, respect moeten vervullen want als we zo verder doen wordt er over 100 jaar zelfs niet meer gesproken over respect omdat het te ver is gekomen ...

zaterdag 5 januari 2013

Mens en lijden

De wereld van het lijden (artikel)

http://mens-en-gezondheid.infoyo.nl/spiritueel/13325-de-wereld-van-het-lijden.html

Ik heb voor dit artikel gekozen omdat ik ook vind dat lijden niet in elke cultuur hetzelfde is. Vele mensen denken dat lijden voor iedereen hetzelfde betekent, maar dat is niet zo voor de ene heeft lijden die betekenis en voor de andere iets totaal anders. Ook in sommige culturen is het de normaalste zaak van de wereld terwijl in andere culturen lijden heel erg negatief wordt gezien. Daarnaast beweren mensen dat lijden een goede les is om hieruit te leren, ook hier zijn er mensen mee eens en anderen niet. Iedere mens is echter uniek en gaat op een andere manier om met alles, dus ook met lijden.

Mens en lijden

Gedicht over lijden


Ik heb nog nooit iemand verloren,
sedert dat ik ben geboren.
Ik hoor van iedereen dat het erg moeilijk is,
zeker het gemis.
Ik denk er meer en meer aan,
dat ik ooit wel iemand zal moeten laten gaan.
Ik heb echt schrik,
zelfs op dit ogenblik.
Ik weet dat ik kapot zal zijn,
maar ik ben zo bang voor die pijn.
Ooit zal ik de pijn beleven,
dan moet ik die persoon in mijn hart een plaatsje geven.

Geschreven door July de Tand (ik)

Ik heb dit gedicht geschreven voor het thema mens en lijden. Omdat ik nog nooit heb moeten lijden, dus nog nooit iemand heb verloren, weet ik totaal niet hoe het voelt en dat vertel ik ook in het gedicht, dat ik schrik heb voor de dood. Ik weet niet wat lijden is, of het lang duurt of niet, of het voorbij gaat of niet? Ik heb zoveel vragen waar ik maar antwoord zal op vinden als ik het meemaak...

Daarnaast koos ik om zelf een gedicht te schrijven omdat ik het een meerwaarde vind om zelf eens iets te schrijven en niet van het internet te halen omdat diegene die het heeft geschreven niet voelt zoals ik me voel. Ook omdat ik heel graag gedichten schrijf.

Mens en lijden


Lied: Er is leven na de dood / Freek de Jonge


Zoals u reeds heeft gelezen, geloof ik in leven na de dood. Ik vond deze oude klassieker van Freek de Jonge terug. Ik vind het een leuk liedje met een humoristische tekst over het leven na de dood, want ook Freek geloofd in leven na de dood. Voor de mensen die het liedje niet kennen is het de moeite waard om eens naar te luisteren. Het is een lied dat heel erg goed aansluit bij mens en lijden vooral bij de opdracht: 'Is er leven na de dood?'




Mens en lijden

Is er leven na de dood?

Ik denk wel dat er leven is na de dood, want dat kan toch niet dat er niets meer is als je dood gaat. 
Er moet nog iets zijn, misschien een volgend leven, een hemel of een hel of misschien een gedaanteverwisseling in een ander levend wezen. Ik heb al zo veel gehoord over het witte licht die mensen zien als ze juist ontsnappen aan de dood. En dit verhaal werd niet door één persoon verteld, maar door meerdere personen. Daarom geloof ik er ook in want God moet hieraan gedacht hebben bij het schapen van de mens.

Mens en lijden

Op welke manier reageren mensen als ze met lijden geconfronteerd worden?



Annelies en Jeroen ( afscheid van een pasgeboren baby)
Annelies en Jeroen gaan redelijk goed om met het verlies van hun kindje. Dit komt omdat Ine Pauwels, pastor in het ziekenhuis van Leuven hielp met de verwerking van het verdriet. Zo doopten ze Achilles, omdat ze het doopsel iets speciaals vonden, iets extra. Ook omdat het een soort verbondenheid schepte met Achilles en hun dochtertje. Na het doopsel waren de ouders opgelucht en blij omdat Achilles voor de laatste keer positieve aandacht had gekregen. De ouders zijn er nog niet helemaal over maar ze hebben hun verdriet goed kunnen verwerken door de vele gesprekken met Ine. En vooral omdat Ine het doopsel en de begrafenis zo speciaal maakte. Annelies en Jeroen hebben dus omgegaan met hun verdriet door de hulp en steun van een derde en dat heeft hen heel erg geholpen.

Lijden in de film 'Oscar et la dame Rose'

Eerst is er sprake van ontkenning en ook een beetje ongeloof. Dit zie je in de film als zowel de ouders als Rose, niet op bezoek durven gaan, ze vermijden dus contact met de lijder. Daarnaast proberen de ouders het doodgaan te onderdrukken door Oscar te verwennen.
Als Oscar overleden is proberen de ouders de wensen van Oscar nog te vervullen door de koffer met al het gerief van Oscar te brengen naar Rose. Zowel de ouders als Rose hebben heel erg veel verdriet. Rose sluit zich als het ware af van iedereen. Zo vermijdt ze contact met anderen want ze doet zelfs niet open voor de ouders van Oscar.

Samenvatting van de filmpjes

Na het bekijken van de beeldfragmenten over mens en lijden, heb ik toch wel ondervonden dat veel mensen hun steun vinden in God. Ook gaat niet iedereen op dezelfde manier om met het lijden, zo hebben de verschillende culturen totaal andere rituelen om diegene te begraven, ook hoe ze omgaan na de dood van die persoon. Maar ik leer hieruit dat de steun van iemand anders heel belangrijk is tijdens het verwerkingsproces want zo hebben sommige mensen steun bij een familieleden, vrienden,... Maar ook God kan voor veel steun zorgen bij het omgaan met lijden.

donderdag 3 januari 2013

Mens en lijden

Oscar et la dame Rose

















Korte samenvatting van de film

Oscar is tien jaar en heeft kanker. Als hij ontdekt dat zijn ouders voor hem verzwijgen dat hij dood gaat, wil hij hen niet meer zien! Toevallig loopt hij Rose tegen het lijf, een knorrige vrouw in een roze mantelpakje, die pizza’s levert in het ziekenhuis. Zij is wél recht voor de raap en vertelt wél de waarheid. Om hem te verstrooien stelt Rose een spel voor: doen alsof elke dag telt voor tien jaar. Zo beleeft Oscar alle hoogtepunten van zijn leven in een paar dagen tijd. Tussen Oscar en Rose ontstaat een bijzondere vriendschap die hun leven zal veranderen.

Bespreking

Ik vond deze film werkelijk heel erg prachtig en ontroerend. Het begin was redelijk aangrijpend omdat de ouders van Oscar dan te horen kregen, dat Oscar ging sterven. Maar dan kwam Rose die niet alleen de film maar ook het zieke jongetje, Oscar opfleurde. Eerst was ze wat bang over het feit dat Oscar ging sterven, maar met hart en ziel maakte ze Oscar gelukkiger. Ze beleefden samen heel erg mooie momenten. Jammer genoeg ging Oscar uiteindelijk dood maar met liefde en geluk in zijn hart door die ene dame, genaamd la dame Rose. Hoe die vrouw met hart en ziel voor de stervende jongen zorgde sprak mij het meeste aan en die liefde zorgt ervoor dat de film werkelijk prachtig is.

Zeker een aanrader!