maandag 7 januari 2013

Mens en natuur extra materiaal



Om even te ontspannen vond ik een leuk liedje om naar te luisteren die perfect past bij het thema: 'mens en natuur'. Geniet ervan zou ik zeggen!


Mens en natuur

Uiteenzetting prof Tim Jackson



Tim Jackson pleit naar een welvaart zonder groei, hij ondersteunt zijn pleidooi met volgende argumenten.

  • Als de economie zo blijft doorgaan en groeit dat er in het jaar 2050, 9 miljard mensen een inkomen hebben gelijk aan het huidige gemiddelde inkomen van de Europese Unie, moet de energie- efficiëntie maar liefst honderddertig maal groter worden. Deze verhoging van de energie- efficiëntie is nooit gezien en uiterst onwaarschijnlijk.
  • We zitten namelijk in een systeem dat economische structuur doet aansluiten aan sociale logica, de economische instellingen en wie we zijn als mensen is aan elkaar vastgeklonken om de groeimachine aan te drijven. Deze machine is niet enkel een economische waarde maar ze haalt onophoudelijke grondstoffen. Het systeem wordt aangedreven door onze eigen onverzadigbare honger. Daarom hebben we de laatste 20-30 jaar het credit en debet verhoogt om dit systeem te onderhouden dat het niet vastloopt. Dit systeem van zelfzuchtigheid kan niet blijven draaien en onderhouden worden want dit zou erge gevolgen hebben op lange termijn.
  • Mensen worden meer en meer egoïstischer en dat kan ook erge gevolgen hebben, zouden we niet beter eerst onze verantwoordelijkheid opnemen en mensen uit armoede halen? We moeten daarom niet het kapitalisme of de menselijke natuur veranderen, maar we moeten ons meer richten op een economie met WEL een doel.

Ik vond de uiteenzetting van Tim Jackson erg leerrijk want het zette mij aan tot nadenken, over hoe we bezig zijn momenteel. Want niemand staat hier eigenlijk bij stil dat de fout bij de mens ligt.


zondag 6 januari 2013

Mens en natuur

Ecologische voetafdruk

Je kan zelf je ecologische voetafdruk berekenen door hier op te klikken.

Zoals je kan zien is mijn ecologische voetafdruk 5,8 hectare. Ik vind het natuurlijk heel veel maar toch ben ik blij dat ik onder de gemiddelde ecologische voetafdruk zit van een Belg. De gemiddelde voetafdruk van een Belg bedraagt 8 hectare wat ik toch wel heel veel vind. Als je weet dat je maar recht hebt op 1, 8 hectare oppervlakte. Indien we niet meer willen verbruiken dan wat de aarde jaarlijks produceert. En indien alle mensen dezelfde toegang zouden hebben tot de natuurlijke hulpbronnen.

Daarnaast is België niet alleen één van de slechtste landen want we worden voorafgegaan door de Verenigde Arabische Emiraten, Qatar en Denemarken maar toch zijn we er sterk op achteruit gegaan.Zo stonden we  twee jaar geleden nog op de zeventiende plaats. Wel werd er dit jaar voor de eerste keer rekening gehouden met import- en exportgegevens, wat voor België, met een grote invoer van energie- intensieve producten, negatief uitpakt. Daarnaast werd er ook rekening gehouden met de import van elektriciteit waardoor België terug slecht scoort.

Er zijn verscheidene manieren om de ecologische voetafdruk aanzienlijk te verminderen maar daar moet je toch enige inspanning voor leveren. Zelfs door iedere week minder vlees te eten, verkleint je voetafdruk enorm. Alexia Leysen weet hier alles over want zij heeft tijdens de vastenperiode met andere deelnemers geen vlees meer gegeten. Dit leverde een besparing op van ruim 160 hectare, wat gigantisch veel is door gewoon geen vlees te eten. Daarnaast moeten we erop letten om minder zuivel en dierlijke eiwitten te eten omdat dit een een heel inefficiënte manier is om calorieën binnen te krijgen.

Je kunt zoveel doen om je voetafdruk te verkleinen. Wat die maatregelen zijn kun je hier bekijken door op het woordje voetafdruk te klikken.


Links in verband met de ecologische voetafdruk:

Mens en medemens

Casus 3 discussie over de financiering van de gezondheidszorg is eigen verantwoordelijkheid

Ik ben hier helemaal niet mee akkoord. We moeten al zoveel belastingen betalen ook deels voor de financiering van de gezondheidszorg en plots willen ze bezuinigen op vlak waar ze niet mogen bezuinigen. Iedere mens moet een financiering krijgen voor de gezondheidszorg die diegene nodig heeft, ook al ligt de oorzaak bij de persoon zelf. Niet iedereen is perfect en leeft volgens de voorschriften, in de casus wordt er vooral gepraat over mensen die roken omdat ze grotere kans hebben op longkanker. Maar mensen met diabetici en andere klachten omdat ze overgewicht hebben, krijgen die mensen dan ook geen financiering meer? Want de oorzaak ligt ook bij henzelf omdat ze teveel hebben gegeten en ongezond hebben geleefd. Ik vind dit allemaal hetzelfde of de oorzaak nu ligt bij de persoon zelf of niet vind ik niet belangrijk, de mens moet gesteund worden in iedere mogelijke manier als diegene ziek is. Want ziek zijn is op zich al erg genoeg, en zelf financieren van de gezondheidszorg maakt het eigenlijk nog erger, die mensen worden als het ware gestraft. Ik vind dat iedereen recht heeft op gelijke rechten en dat er geen uitzonderingen mogen worden gemaakt.

Mens en medemens

Waarde

Ik vind het heel erg moeilijk om één waarde te zoeken die belangrijk is voor mij, want ik vind zoveel waarden belangrijk maar als ik dan toch moet kiezen, kies ik voor de waarde respect.


Ik vind respect een heel belangrijke waarde die iedereen moet respecteren. In de wereld is iedere mens anders, iedere mens is uniek en dat maakt de mens mooi. Sommige mensen hebben een andere geloofsovertuiging, sommigen een ander huidskleur, sommigen een speciaal uiterlijk,...   
En juist over die zaken worden mensen uitgelachen of zelfs gepest, en dat kan ik niet aanvaarden want iedere mens moet gelijk gesteld worden, mensen moeten dus respect hebben voor elkaar. Ook al heeft diegene een raar of moeilijk karakter, in iedere mens zit iets moois, iets positiefs. Niet iedereen kan zijn zoals je zelf wil en daarom moet men de verschillen leren aanvaarden. Ik ben van het principe om de situatie altijd om te draaien en eerst eens bij mezelf te kijken, van stel dat het met mij gebeurde, zou ik dat leuk vinden? Ik vind dat mensen meer belang moeten hechten aan deze waarde want de wereld wordt meer en meer respectloos, hoe mensen soms omgaan met elkaar is verschrikkelijk. Daarom vind ik het belangrijk deze waarde ook door te geven aan mijn leerlingen. Door te beginnen met respect voor elkaar in de klas en zo verder te bouwen. Het is iets kleins en lijkt evident maar is in sommige klassen niet vanzelfsprekend en dat is heel erg jammer. Want een kind voelt zich pas goed in de klas als hij gerespecteerd word. Dit zorgt zeker voor een goed sfeer- en klasklimaat. Maar ik vind ook dat je het woord ruimer moet zien, denk maar aan respect voor de natuur. Mensen denken niet meer aan de natuur, gooien afval op de grond, zetten op de mooiste groene plekjes gebouwen enz,...

Ik vind dat we meer en meer de waarde, respect moeten vervullen want als we zo verder doen wordt er over 100 jaar zelfs niet meer gesproken over respect omdat het te ver is gekomen ...

zaterdag 5 januari 2013

Mens en lijden

De wereld van het lijden (artikel)

http://mens-en-gezondheid.infoyo.nl/spiritueel/13325-de-wereld-van-het-lijden.html

Ik heb voor dit artikel gekozen omdat ik ook vind dat lijden niet in elke cultuur hetzelfde is. Vele mensen denken dat lijden voor iedereen hetzelfde betekent, maar dat is niet zo voor de ene heeft lijden die betekenis en voor de andere iets totaal anders. Ook in sommige culturen is het de normaalste zaak van de wereld terwijl in andere culturen lijden heel erg negatief wordt gezien. Daarnaast beweren mensen dat lijden een goede les is om hieruit te leren, ook hier zijn er mensen mee eens en anderen niet. Iedere mens is echter uniek en gaat op een andere manier om met alles, dus ook met lijden.

Mens en lijden

Gedicht over lijden


Ik heb nog nooit iemand verloren,
sedert dat ik ben geboren.
Ik hoor van iedereen dat het erg moeilijk is,
zeker het gemis.
Ik denk er meer en meer aan,
dat ik ooit wel iemand zal moeten laten gaan.
Ik heb echt schrik,
zelfs op dit ogenblik.
Ik weet dat ik kapot zal zijn,
maar ik ben zo bang voor die pijn.
Ooit zal ik de pijn beleven,
dan moet ik die persoon in mijn hart een plaatsje geven.

Geschreven door July de Tand (ik)

Ik heb dit gedicht geschreven voor het thema mens en lijden. Omdat ik nog nooit heb moeten lijden, dus nog nooit iemand heb verloren, weet ik totaal niet hoe het voelt en dat vertel ik ook in het gedicht, dat ik schrik heb voor de dood. Ik weet niet wat lijden is, of het lang duurt of niet, of het voorbij gaat of niet? Ik heb zoveel vragen waar ik maar antwoord zal op vinden als ik het meemaak...

Daarnaast koos ik om zelf een gedicht te schrijven omdat ik het een meerwaarde vind om zelf eens iets te schrijven en niet van het internet te halen omdat diegene die het heeft geschreven niet voelt zoals ik me voel. Ook omdat ik heel graag gedichten schrijf.