zondag 6 januari 2013

Mens en medemens

Casus 3 discussie over de financiering van de gezondheidszorg is eigen verantwoordelijkheid

Ik ben hier helemaal niet mee akkoord. We moeten al zoveel belastingen betalen ook deels voor de financiering van de gezondheidszorg en plots willen ze bezuinigen op vlak waar ze niet mogen bezuinigen. Iedere mens moet een financiering krijgen voor de gezondheidszorg die diegene nodig heeft, ook al ligt de oorzaak bij de persoon zelf. Niet iedereen is perfect en leeft volgens de voorschriften, in de casus wordt er vooral gepraat over mensen die roken omdat ze grotere kans hebben op longkanker. Maar mensen met diabetici en andere klachten omdat ze overgewicht hebben, krijgen die mensen dan ook geen financiering meer? Want de oorzaak ligt ook bij henzelf omdat ze teveel hebben gegeten en ongezond hebben geleefd. Ik vind dit allemaal hetzelfde of de oorzaak nu ligt bij de persoon zelf of niet vind ik niet belangrijk, de mens moet gesteund worden in iedere mogelijke manier als diegene ziek is. Want ziek zijn is op zich al erg genoeg, en zelf financieren van de gezondheidszorg maakt het eigenlijk nog erger, die mensen worden als het ware gestraft. Ik vind dat iedereen recht heeft op gelijke rechten en dat er geen uitzonderingen mogen worden gemaakt.

2 opmerkingen:

  1. Naast rechten hebben we als mens ook plichten. Dat is de keerzijde van de medaille. Je kan het als plicht zien om voor jezelf te zorgen wat betekent 'niet roken'. Je verliest daarmee je rechten op gezondheidszorg niet. Als je betrokken bent in een auto-ongeval, zou je wel medische zorg krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat als voor iemand die ene sigaret net een gelukzalig moment is na een maaltijd? Dan moet deze mens dit momentje van geluk/genot achterwege laten omdat hij anders alles zelf zou moeten betalen?
    Zoals in mijn blog ook gezegd , waar ligt de grens? Deze is onmogelijk te trekken volgens mij. Dan is het inderdaad ook zo dat deze mensen niets meer hoeven bij te dragen aan de gezondheidszorg , want ze moeten het dan toch zelf betalen.

    BeantwoordenVerwijderen