Tim Jackson pleit naar een welvaart zonder groei, hij ondersteunt zijn pleidooi met volgende argumenten.
- Als de economie zo blijft doorgaan en groeit dat er in het jaar 2050, 9 miljard mensen een inkomen hebben gelijk aan het huidige gemiddelde inkomen van de Europese Unie, moet de energie- efficiëntie maar liefst honderddertig maal groter worden. Deze verhoging van de energie- efficiëntie is nooit gezien en uiterst onwaarschijnlijk.
- We zitten namelijk in een systeem dat economische structuur doet aansluiten aan sociale logica, de economische instellingen en wie we zijn als mensen is aan elkaar vastgeklonken om de groeimachine aan te drijven. Deze machine is niet enkel een economische waarde maar ze haalt onophoudelijke grondstoffen. Het systeem wordt aangedreven door onze eigen onverzadigbare honger. Daarom hebben we de laatste 20-30 jaar het credit en debet verhoogt om dit systeem te onderhouden dat het niet vastloopt. Dit systeem van zelfzuchtigheid kan niet blijven draaien en onderhouden worden want dit zou erge gevolgen hebben op lange termijn.
- Mensen worden meer en meer egoïstischer en dat kan ook erge gevolgen hebben, zouden we niet beter eerst onze verantwoordelijkheid opnemen en mensen uit armoede halen? We moeten daarom niet het kapitalisme of de menselijke natuur veranderen, maar we moeten ons meer richten op een economie met WEL een doel.
Ik vond de uiteenzetting van Tim Jackson erg leerrijk want het zette mij aan tot nadenken, over hoe we bezig zijn momenteel. Want niemand staat hier eigenlijk bij stil dat de fout bij de mens ligt.

En wat zijn jouw gedachten na de uiteenzetting van prof. Jackson?
BeantwoordenVerwijderen